אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

בעזרת ההגיון

מאת ב. דן

דתי/ה יקר/ה:
האם חשבת פעם על האפשרות שאתה מאמין בדבר שלא קיים?
שאין אלוהים?

ככל שאתה חי ע"פ הציווי הדתי, באורח חייך הדתיים, ומטיף ודוגל בדת ובמוסדותיה - אנא ממך - נסה לחשוב על הנושא בצורה פתוחה. נסה להתעמת עם העובדה שאין בילתה: אין אלוהים! פשוט מאד אין דבר כזה. האם ייתכן שאתה בעצם מאמין בדבר שאינו קיים? שכל הווייתך הדתית, אמונתך, תפילותיך, אורח חייך הדתי, אינם אלא אשליה אחת גדולה? צא ולמד ותראה כי כך הם פני הדברים.

אולי טוב היה אם כן היה "אלוהים" - אבל הוא איננו, ובני אדם (בעולם כולו) צריכים היו להמציא לעצמם "אלוהים" כדי להקל על חייהם, לפרש את גורלם, למצוא הסבר למופלאות היקום ולנשגב מבינתם - אך בכל הקשור לעצם קיומו של "אלוהים" - מה לעשות? המציאות, ההיסטוריה, המדע וההיגיון קובעים באופן נחרץ וללא הסתייגויות: אין "אלוהים"! לא היה "אלוהים" בעבר, אין דבר כזה היום, לא בארץ ולא בשמים, וגם לא יהיה בעתיד!

דברי תגר אלו, נגד עצם קיומו של "אלוהים", אינם תוצר של רשעות-לב או זדון, חס וחלילה. דברים אלו נאמרים מפני שהם נכונים, ומפני שלאמונה ב"אלוהים" יש כל כך הרבה השלכות שליליות וכל כך הרבה מסקנות מוטעות - עד כדי כך שאנשים חיים את כל חייהם למען "אלוהים", ומתים בשם "אלוהים" - וכל זאת לשווא, לריק, סתם.

הגיון

דתי/ה יקר/ה - חזור/י לשאול עצמך את שאלת הבסיס - שאלת היסוד: האם אלוהים אכן קיים? דע/י כי חובת הוכחת קיומו של ה"אלוהים" הינה עליך. אם את/ה זה הטוען/ת לקיומו של "אלוהים" - את/ה זה שצריך/ה להוכיח את קיומו. לא החילוני, הטוען שאין "אלוהים" צריך להוכיח את אי-קיומו. חובת ההוכחה חלה עליך!

ומהן ההוכחות שיש לך לקיומו של "אלוהים"? נסה/י לגבש הוכחות אלו ותראה/י כי אין לך. אין לך אפילו הוכחה אמיתית אחת לקיומו של כוח עליון השולט או מנהל את העולם! ישנו, כמובן, הטבע שבו קיימת אנרגיה, כוחות רבים - אך כוחות אלו אינם בעלי כוונה, אינם מנהלים עמים או אנשים, אינם קובעים גורלות או נסיבות מתוך כוונה, רצון או מטרה מראש, אינם מקללים או מברכים, אינם עוזרים או פוגעים, אינם מאריכים חיים או מעניקים מזור או מחילה, שוב, מתוך כוונה ומטרה מראש. הטבע איננו "אלוהים"! הטבע הוא כלל החי, הצומח והדומם המצויים בנסיבות היקום על מרכיביו הפיזיים והרוחניים השונים - אבל איפה "אלוהים" פה? איפה היד המכוונת? ולאיזה כיוון? מהן ההוכחות לקיומה של "יד מכוונת"? לקיומו של כיוון כלשהו? התשובה ברורה: אין "יד מכוונת" ואין כיוון - כי אין "אלוהים". יש טבע, יש חיים, יש אנשים ויצורים רבים אחרים - אך אין "אלוהים".

האמונה ב"אלוהים" והדתות השונות המשמרות ומקדמות את אשליית ה"אלוהים" מטעות אותך ומונעות ממך להבין נכון את העולם בו את/ה חי/ה. האמונה בקיומו של "אלוהים" איננה סתם איזו אשליה שבחרת לאמץ לעצמך: זוהי טעות בקריאת המצב בעלת השלכות חמורות: זוהי אשליה מסוכנת הזורה חול בעיני המאמינים הדתיים: מאיימת עליהם בשכר ועונש, יוצרת בקרבם רגשות אשמה ופחד (מדבר שאינו קיים), מבטיחה להם (בשם הדת) הבטחות שאף פעם לא מתגשמות, מכתיבה להם צורת התייחסות מתנשאת, יומרנית וגזענית כלפי אחרים (שאינם מאמינים כמותם או מאמינים במשהו אחר). קצרה היריעה מלמנות את כל ההשלכות השליליות והמסוכנות, להן גורמת האמונה ב"אלוהים". האמונה ב"אלוהים" גוזלת ממך אנרגיה אותה יכול/ה היית להשקיע בתחומים אחרים. האמונה ב"אלוהים" מגבילה אותך ומתחמת את חייך, גוזרת עליך איסורים מיותרים, מפחידה ומדכאת את אישיותך - צא/י וראה/י: אין "אלוהים"! את/ה בעצם מאמין/ה בדבר שאינו קיים! הכשל האנושי הגדול היא האמונה בקיומו של "אלוהים" - ואין הבדל מבחינה זו בין היהדות, הנצרות והאיסלאם. כולן גורסות כי יש "אלוהים", וכולן טועות!

האמונה ב"אלוהים" והדת אינן מהוות פתרון לשום דבר: הן עצמן הבעייה! הנגזר העיקרי מהאמונה ב"אלוהים" היא הדת. הדתות המאורגנות בעולם הצליחו להקים מערכות ענק ממוסדות, שבהן מחולקים תפקידים וטובות הנאה לכמרים ולרבנים, לנזירי ודרווישים, לשמשים וגבאים, לבישופים ואדמו"רים, למטיפים ואייטולות - בבתי כנסיות, בתי כנסת, מסגדים, בתי-ספר דתיים, מוסדות לימוד דתיים, חברות קבורה, לבעלי זכות להשיא ולגרש, לחברות מסחריות דתיות, קרקעות ונכסים אין ספור שייכים למוסדות ולאישים דתיים, וגם בפוליטיקה - במימשל, בשלטון, במועצות עירוניות, בבתי מחוקקים, בבתי משפט - כולם מנצלים את אמונתם השגויה של בני אדם תמימים ב"אלוהים". עד כדי כך שלעתים דומה, ש"אלוהים" נברא בידי עסקנים דתיים פקחים וערמומים, על מנת להבטיח את כוחם, ממונם ושלטונם על בני האדם בכל אתר ואתר בתבל! כמה אנרגיה מתבזבזת על אשליית הדת וה"אלוהים"? כמה כסף ונכסים יש להם! והכל בהתבסס על אמונתם השגויה, התמימה, של בני אדם ב"אלוהים". והיה כי יפסיקו אנשים להאמין ב"אלוהים" - תאבד הדת את אחיזתה ושליטתה בהם. והיה כי יפסיקו אנשים להאמין ב"אלוהים" - תהפוך הדת לבלתי-רלבנטית, ותבוא תקווה לשפיות ולשלום, אותם אין הדת מאפשרת להשיג.

הגיון

התפוצצות אוכלוסין - הידעת?

הדתות (היהדות, האיסלאם והנצרות) אינן מתייחסות כלל לבעיות הקיום של המין האנושי בעולם. אנו נמצאים כיום בעולם המתפוצץ באוכלוסייתו הגדולה - כמעט 6 מיליארד בני אדם בשנת 1997 לעומת כמחצית המספר הזה בשנת 1960. הדת היהודית, המוסלמית ובייחוד הנצרות הקתולית ממשיכות לדגול ב"פרו ורבו", ואוסרות הפלות או שימוש באמצעים למניעת הריון, ובכך מעודדות הדתות עוד יותר את התפוצצות האוכלוסין. ניצני הרעב והמצוקה ניכרים כיום כאפריקה, בדרום אמריקה ובמזרח אסיה. התפוצצות האוכלוסין יוצרת עוני, רעב ומלחמות. איפה כאן ה"אלוהים"? לא רק שהדת - המתמודדת עם הבעיה - היא שיוצרת ומחריפה אותה בהטיפה למאמיניה בקוראה להם "פרו ורבו! המשיכו להביא ילדים רבים ככל שאפשר" - אינה הפתרון לבעיה: הדת היא חלק ניכר של אותה בעיה!

איכות הסביבה - הידעת?

הדת (כל הדתות) אינה מתייחסת כלל לבעיות החמורות של איכות הסביבה. לו היה "אלוהים" - לבטח היה דואג גם לטבע, "יציר כפיו", כביכול. אך הטבע מצוי בצרות חמורות לנוכח 6 מיליארד המשתמשים בו בפראות וכראות עיניהם. החור באוזון, שנוצר מזיהום, מאיים בקרינה מסוכנת; מקורות המים באגמים הגדולים של העולם ברובם אינם ראויים לשתייה; הדגה הולכת ומדלדלת; צמחיה עשירה ביערות הגשם העצומים מושמדת; חיות הבר הולכות ונכחדות לבלי שוב; משאבי טבע (נפט, מינרלים) הולכים ומצטמצמים; כורים גרעיניים ופסולת גרעינית מאיימים בקטל נורא, בני אדם מצטופפים בערים גדולות ומאבדים קשר עם הטבע. איפה "אלוהים"? במה עוזרים "הוא" והדת לאדם להתמודד עם בעיות אלו? האם יש משהו בדת שמטיף או עוזר לשימור הטבע והסביבה? מסייע למיחזור פסולת? פועל למניעת זיהום ולשמירה על יסודות הקיום (אוויר, מים, יער וחורש, בעלי חיים ואוצרות טבע)? לא ולא! הדת איננה פתרון לכל אלה. הדת היא חלק חשוב של הבעיה!

הצדקה עצמית, שנאת זרים ומלחמות - הידעת?

הדת היא הכוח המרכזי הגורם ומעודד חילוקי דעות, חציצה בין בני אדם, שנאה, גזענות, מלחמות והרג. מכיוון שכל דת גורסת קודם לכל שהאמת המוחלטת היא נחלתה שלה בלבד, ושה"אלוהים" האמיתי הוא "שלה", כביכול, גורמת הדת לחילוקי דעות קשים ומרים בין בני אדם, למריבות, לאלימות ולמלחמות. ההיסטוריה האנושית מלאה במלחמות דת ובהרג על "קידוש השם". מרבית הסכסוכים הפוליטיים בעולם היו והינם בעלי רקע דתי. ברקע הסכסוך הישראלי-ערבי נמצאת הדת, וזו אינה מתפשרת, אלא קוראת למאמיניה להקצין, להחריף ולא לוותר. עד כדי רצח רבין ז"ל, שהאמונה הדתית היוותה לו בסיס, ושבוצע בהשראה דתית ובגיבוי רבנים מסוימים. הקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לערבים כיום נישא בגאווה ע"י מאמינים דתיים בשני הצדדים. בשם הדת מנציחים הדתיים את הסכסוך באזור ומונעים את השגת השלום. לטענת המאמינים - "אלוהים עושה שלום במרומיו". אבל בעולם האמיתי, במציאות של כאן, "אלוהים" עושה - באמצעות מאמיניו - מלחמות בין עמים, מסכסך בין אנשים, והרבה דם נשפך לשווא בשם האשליה המסוכנת הזאת, הקרויה "אלוהים". גם בנושא השלום הדת איננה מציגה פתרון. גם כאן הדת היא חלק ניכר של הבעיה!

 

ככל שאתה חי ע"פ הציווי הדתי, באורח חייך הדתיים, ומטיף ודוגל בדת ובמוסדותיה - אנא ממך - נסה לחשוב על הנושא בצורה פתוחה. נסה להתעמת עם העובדה שאין בילתה: אין אלוהים! פשוט מאד אין דבר כזה. אתה בעצם מאמין בדבר שאינו קיים. הווייתך הדתית, אמונתך, תפילותיך, אורח חייך הדתי, אינם אלא אשליה אחת גדולה. צא ולמד, וראה - אלו הם פני הדברים!


דצמבר 1998



חברים ב- עוצב על ידי