הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

קבילה נגד פעילות חב"ד בגני הילדים העירוניים בהרצליה

האתר והעמותה 'חופש' נאבקים במשך שנים רבות כנגד תופעות של כפייה ו/או השתלטות דתית על הציבור היהודי-החילוני, במיוחד על ילדיו ובאזורי מגוריו. לנפגע קיימת זכות מלאה להגן על עצמו, בראש וראשונה על ידי פנייה בתלונה לשלטונות, למשטרה, לתקשורת ולמערכת המשפט בישראל. בעייתו של מרבית הציבור החילוני הינה שהוא חסר אמונה בכוחו - לעיתים גם בערכיו שלו עצמו - וחסר הבנה לסכנה האורבת לפתחו בנושא הדתי.

מירי גולן, תושבת הרצליה, מהווה דוגמה טובה להיפוכה של תופעת "החילוני המצוי". היא נפגעה, הגיבה מייד והצליחה. מצאנו לנכון להביא לידיעתכם את סיכום הפרשה.

חופש

וכך כתבה לנו מירי, בתאריך 9.5.2009:

אתמול היה לנו אירוע בגן הילדים של בני בן השש. חב"ד חוגגים פה בהרצליה, פתחו משרד במרכז המסחרי, ובל"ג בעומר הם מציעים הטסה בהליקופטר (סוכריות כבר לא "קונות" את הילדים...). את מכתב המחאה הבא שלחתי לכל חברי מועצת העיר הרצליה, לראש העיר יעל גרמן ולנציב קבילות של משרד החינוך:

בגן הילדים של בני חילקו פירסומים של חב"ד. נציג של חב"ד נכנס לגן הילדים, וסיפר לילדים על ל"ג בעומר, על התהלוכה ועל פעילות חב"ד בל"ג בעומר. הוא הציג את עצמו כרב וסיפר סיפורי מעשיות לילדים.

במהלך השבוע בני אמר לי: אימא - אני לא מאמין בכל הסיפורים על בר-כוכבא ושזה באמת היה. לא ייחסתי לכך משמעות רבה. חשבתי שבגן דיברו על ל"ג בעומר ובר-כוכבא. רק ביום שישי, לאחר שקיבלנו את הפירסומים, תחקרתי ילדים נוספים והבנתי את שהיה בגן. הזעזוע שלי היה עמוק מאין כמוהו - לחתור תחת אמונתנו ולהתגנב לילדינו! אני סומכת על התוכנית המוצהרת של משרד החינוך, וזו הסיבה ששמנו את ילדנו בגן עירוני חילוני.

אני מוצאת את הפעילות הזו כפוגעת ברגשותינו. הייתי צריכה להתעמת עם בני בן השש ולהסביר לו שאנחנו לא הולכים לאירועים כאלו מכיוון שזה מנוגד לאמונתנו. חילקו לילדים מקלות עם סטיקרים, והיה קשה מאוד להעלים את המקל מידי בני.

שאלותי:

1. מדוע ניתן לאנשי חב"ד להיכנס לגני הילדים? ידוע לי שזה מנוגד לכללים.

2. מדוע נותנים לגננת לחלק פירסומים ומקלות של חב"ד לכל הילדים, כאילו זו פעילות המייצגת את העירייה. אני מבקשת טיפול בעניין ובכוונתי לפנות לגורמים נוספים.

3. ידוע לי שמעשה זה נעשה בכל גני הילדים בהרצליה - איך דבר כזה קורה?

4. האם אנשי חב"ד היו מאפשרים לי להיכנס לגני הילדים שלהם? אנו מרגישים כי פגעו ברגשותינו. אבקש טיפול בעניין ותגובה.

ביום שישי נאלצתי להתמודד עם הכעס של בני על כך, שאנחנו לא מתכוונים ללכת, ועל כך שזרקתי את הפירסום. נגרם לנו עוול וקושי רב. שמנו את בננו בגן חילוני עירוני בשל אמונתנו וגאוותנו על היותנו חילוניים. אילו הייתי רוצה שבני יתחנך באווירה דתית הייתי שולחת אותו לגן דתי.

ידוע לי שכניסה של רבנים וחלוקת החומר הינה מנוגדת לכללים. אבקש להביא את העניין בפני כל הגורמים ולחדד את הנהלים.

בברכה,
מירי גולן

חופש

תשובת עיריית הרצליה הגיעה בתוך 3 ימים:

שלום מירי,

בהמשך לפנייתך אל ראש העירייה גב' יעל גרמן, ניתנה הנחייה לכל גני הילדים ובתי הספר היסודיים בשיתוף מפקחות משרד החינוך, לא להכניס גורמים שלא אושרו בתכנית הלימודים של משרד החינוך למוסדות החינוך בעירנו.

אני מודה לך על המידע שהעברת לנו ונמשיך לעקוב שאכן לא תתקיים פעילות כלשהי שעשויה להתפרש כניסיון לכפייה דתית בין מוסדות החינוך הממלכתיים בעיר.

בברכה,

טובה רפאל
סגנית ראש העירייה
עיריית הרצליה

חופש

כל הכבוד למירי גולן וליעל גרמן, ראש עיריית הרצליה: כך צריך לפעול ולהגיב כל אזרח וכל נציג ציבור בעיריות וברשויות, כאשר קיימת תחושה של פגיעה ממטיפי-דת שונים, בייחוד כשמדובר בהטפות לדת בגני ילדים ובבתי ספר.


מאי 2009