הגיגים בנושא החשמונאיםמאת עירוןשני מניעים בסיסיים הניעו את מרד החשמונאים:
בין המציאות אז למציאות בימינו ניכרים הבדלים היסטוריים וסיטואציוניים מהותיים ביותר, אך גם בלי להידרש למשמעות האקטואלית של שלטון עם בעם, הרי על-פי אותם עקרונות מוסריים שהניעו את מרד החשמונאים, יש לשלול גם כיום כל צורה של כפייה דתית, שהיא כפייה אמונית-אידאולוגית לא-מוסרית על יהודים חילוניים וחופשיים שאין להם כל עניין בדת וביעדיה. כפייה דתית-אמונית היא אל-מוסרית ואל-אנושית בעיקרון - בין שהכופים הם לא-יהודים על יהודים ובין שהם יהודים (דתיים) האונסים יהודים (חילוניים) לחיות או לחשוב על-פי עקרונות הדת ואמונותיה. היינו-הך, ובלי כל הבדל שהוא. אגב, לצד הדחייה המוחלטת של הכפייה הדתית-אלילית שכפו היוונים-סורים על היהודים, אין אנו רואים כיום כל פסול בהשפעותיה התרבותיות - החילוניות-אנושיות - של תרבות יוון הקדומה. ההתייוונות - במשמע קליטת תכנים וערכים פילוסופיים ותרבותיים מתרבות יוון העתיקה - אין בה כל פסול בעינינו כיום, שכן תרבות יוון היא שהניחה את המסד הרחב לבניינה של התרבות המערבית-חילונית בימינו, שכל אדם חילוני בזמננו רואה בה את ההוויה התרבותית המרכזית בעולמו הפנימי-תודעתי-נפשי. דצמבר 2003 |