הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

בחופן מילולי

מאת: ניצן

"מי את ירושלים?" שואל אותי בימים אלה הבלשן אבשלום קור ממקלט הרדיו שבמכוניתי, "האם את עיר האלוהים או עיר ככל הערים?"

ייתכן שהד"ר קור יודע (וייתכן שלא) שלחצי הראשון של שאלתו קיימות גם תשובות נוספות על אלה שמוצעות בחציה השני. ביודעין או שלא, עושה אבשלום קור שימוש בכשל הלוגי המכונה "הנחת בינאריות" (Bifurcation) בלעז. רוצה לומר: כאשר מישהו מציג מצב ככזה שיש לו רק שני הסברים, כשבעצם יש עוד הסברים שיכולים להתאים.

כמו שכל אדם הוא מיוחד, בעל תכונות ייחודיות, שאיפות אישיות משלו, היסטוריה אחת ויחידה, ונושאים קרובים לו בהם הוא מתעלה על אחרים, כך גם כל מקום בתבל הוא בעל ייחודיות משלו, עם היסטוריה שאין כדוגמתה במקומות אחרים, עם שיאים בהם מחזיק אותו מקום, לטוב ולרע, ועם חשיבות משלו לקבוצה זו או אחרת.

הרמיזה "האם את עיר האלוהים או עיר ככל הערים?" באה ליצור במוחותיהם של מי מאיתנו (שירושלים מהווה חלק חשוב בתרבותם) את ההקשר הבא: הרי ברור שירושלים אינה "עיר ככל הערים". מכאן נובע שהיא "עיר האלוהים". הללויה!


ירושלים

ירושלים אינה "עיר האלוהים" (מלבד בסיפור, כמובן). היא גם איננה "עיר ככל הערים". ירושלים היתה ועודנה המקום המרכזי בתרבות היהודית לדורותיה, מאז תקופת בית ראשון ועד ימינו אנו.


דצמבר 2007