הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

להתווכח עם דתיים

למה אתה כאן?

שאלה

שאלה זאת יכולה ללבוש צורות מצורות שונות. 'אתה חושב שהעולם קיים סתם?' או 'בשביל מה אתה חי?' וכו' וכו'. הדבר החשוב ביותר שאפשר להגיד לגבי שאלה שכזאת הוא, כי אין מדובר בשאלה כלל! למעשה זאת טענה המסתתרת תחת ניסוח של שאלה.

"מטרה" (בהגדרה) היא דבר שיצור חי (אדם או בעל חיים) שם לעצמו על-מנת לפעול ולהגיע אליה או להשיגה. מכיוון ש-'העולם' הוא דומם, לא יכולה להיות לו מטרה לפי ההגדרה, ולכן השאלה חסרת טעם. או שמא לא? מכיוון שרק יצור חי בעל מודעות עצמית יכול לשים לעצמו "מטרות", הרי שהשאלה קובעת בעצם כי העולם בכלל והמין האנושי בפרט "נבראו" על-ידי יצור חי בעל מודעות, ואז כל מה שנשאר זה לברר מה היתה מטרתו באותה "בריאה" (מתוך הנחה שאכן היתה כזאת). מכאן כבר עשינו חצי הדרך לאתר חיש קל את מטרותיו וכוונותיו של אותו בורא.

'במה אתה יהודי?' יקשה המתווכח הדתי, 'במה מתבטאת יהדותך?'

ניצול הזיקה הלשונית וההיסטורית שבין תיאור "העם" היהודי לבין תיאור "הדת" היהודית, מאפשר לשואל לרמוז כאילו השניים חד הם, ולכן אם אינני מקיים את ציוויי הדת, הרי שהוצאתי כביכול את עצמי מהעם בו אני יושב.

התשובה האינטואיטיבית הראשונה שלי היתה: "תגדיר לי אתה, כמי שמוטרד מהשאלה, מה זה 'יהודי', ולפי ההגדרה שלך אענה לך האם ובמה אני מתאים לה." והיה אם תבוא הגדרה העוסקת בקיום מצוות, הרי שלפיה אינני יהודי ובזאת נגמר הויכוח, ובא לציון גואל.

אם ננסה בכל זאת להגדיר את המושג 'יהודי', נצטרך לבחור באחת מתוך מספר לא מועט של הגדרות: ההגדרה ההילכתית - 'בן לאם יהודיה, או מי שהתגייר כהלכה'. זאת הגדרה "מעגלית" (רקורסיבית), בלי שנוכל לבדוק אותה לאורך כל הדורות. ההגדרה הלשונית - צאצא של יהודה בן יעקב המקראי. מתוך הנחה שאכן היה יעקב והיו שנים עשר בניו בדיוק כפי שכתוב, הרי שממילא אין ביכולתנו לבדוק את אילן היוחסין כל כך לאחור, מה גם שצאצאי לוי למשל, אחיו המקראי של אותו יהודה, נחשבים ללא פחות יהודים. ההגדרה האתנית - בן לעם היהודי. זאת אולי ההגדרה הכי פחות מדוייקת אך הכי מתארת את המצב הקיים.

אינני צריך "להתעלם" מהיהדות. אני יהודי כי אני בן לעם היהודי. זה לא מחייב אותי להתנזר מצ'יזבורגרים או לחבוש כיסוי ראש בכל מקום. זה מחייב אותי באופן מוסרי ללמוד על תולדות העם שלי ולשתף את גורלי בגורלו. אני יהודי בהשתייכותי, בעמי, לא באמונתי.

 

הקדמה
על תופעת כפל המשמעות
מעבר לתפיסה או לא מעבר לתפיסה?
על הניסים ועל הנפלאות ועל התירוצים
מה בין אלוהים ליהדות?
על "חילוניות", חינוך ו-"ערכים"
המדע והאמת המוחלטת
'מצוות' או 'ציוויים'?
זה כתוב בתורה
למה אתה כאן?
מי שמר על מי?
מילים אחרונות לסיכום
  להתווכח


יולי 2002